نایب رییس فدراسیون فوتبال از برخورد جدی با تیم های بدهکار خبر داد. آیت اللهی  گفت: متاسفانه روند بدهی های تیم های مختلف در فوتبال ما به گونه ای نگران کننده است و باید مدیران باشگاهها برای این معضل تصمیم جدی بگیرند.

او افزود:هر ساله در این ایام قراردادهای سنگین بسته می شود و در پایان فصل هم 80درصد آن پرداخت نشده باقی می ماند و باشگاه روز به روز بدهکارتر می شود.البته در آیین نامه این فصل در بند نهم ماده 22 آمده که اگر باشگاه چهارماه حقوق بازیکن را پرداخت نکند بازیکن می تواند یکطرفه قراردادش را فسخ نماید. این معنایش این نیست که مثلا اگرسه ماه حق و حقوق را ندهند و ماه چهارم بپردازند و دوباره سه ماه دیگر نپردازند از قانون فرار کرده اند. نه، چهارماه متوالی یا متواتر مدنظر است و چنانچه جمع عدم پرداخت ها 4ماه شد خواه این چهارماه پشت سر م باشد خواه جدا جدا، بازیکن حق فسخ دارد و حقوق هم به معنای حقوق کامل است نه اینکه بخشی از آن را بپردازند.منظور از حقوق هم کل مطالبات توافق شده است.مثلا توافق کرده اند ابتدای فصل 30درصد قرارداد را بدهند نهایتا" چهارماه که بگذرد و نپردازند بازیکن می تواند جدا شود. حقوق ماهیانه هم همین حکم را دارد.

وی توضیح داد: البته برای باشگاهها هم حق فسخ در نظر گرفته شده و طرفین غیر از این موارد می توانند در قراردادهایشان هر شرط دیگری را قید کنند .

آیت اللهی یادآور شد: الان باشگاههای مانند برق شیراز و شاهین بوشهر بیشترین حجم بدهی ها و سردرگمی ها را ایجاد کرده اند. همین جا اعلام می کنیم این تیم ها اگر نتوانند تکلیف بدهی هایشان را مشخص کنند در دسته دوم هم حق حضور نخواهند داشت. مالک  باشگاه شاهین چندی پیش به دفتر من آمده و می گفت: به خاطر زلزله زده ها ، کاری به تیم ما نداشته باشید و بدهی های ما را نادیده بگیرید. با این استدلال ها می شود تیمداری کرد؟ ما با این حرف ها می خواهیم برویم جام جهانی؟ با این تیم ها و این ایده ها و افکار می خواهیم لیگ 18تیمی برگزار کنیم؟این پول طلب مردم است، حق الناس است ، ما هم نگفته ایم برو حتما بپرداز می گوییم برو رضایتش را جلب کن.ما که نمی توانیم حق بازیکنان را نادیده بگیریم.او لیست طلبکارانش را گرفت و رفت که به ما خبر بدهد چه کار کرده اما هیچ خبری نشد و هر روز هم مراجعه کننده های آنها بیشتر می شود.آقای بهروان سفت و سخت دنبال برخورد با بدهکاران است و با کسی هم تعارف ندارد.از تیم شهر خودم هم مثال زدم تا حساب دست بقیه بیاید.

وی در مورد اینکه برخی باشگاهها می گویند هنوز تکلیفشان برای 16یا 18تیمی بودن لیگ معلوم نیست گفت:من مانده ام با چه زبانی باید بگوییم لیگ برتر فصل بعد 16تیمی است.این قانونی است که یکسال و نیم پیش وضع شده و تغییر هم نکرده. چرا باید بلاتکلیف باشند؟ می گویند 17تیم درخواست داده اند لیگ 18تیمی شود. بیایید به قانون پایبند باشیم. این امر مانند آن است که مردم نماینده های مجلس را انتخاب کنند و آنها یک قانون را تصویب و نهایی کنند و شورای نگهبان هم تایید و دولت نیز ابلاغ کند بعد مردم بگویند ما می خواهیم قانون عوض شود! نماینده های مجلس نماینده های همین مردم هستند. هیئت رییسه فدراسیون و سازمان لیگ هم منتخب همین باشگاهها هستند. آنها این تصمیم را گرفته اند و آن زمان هم حرفی نبود اما حالا اینگونه می گویند. به هرحال هر تیمی می خواهد تکلیف خود را بداند بهتر است دل به این موارد خوش نکند زیرا قطعا" لیگ برتر 16تیمی و لیگ یک 26تیمی خواهد بود.

نایب رییس فدراسیون در خصوص اینکه باشگاه نفت آبادان نامه نوشته که باید در جام خلیج فارس از تیم های استان های همجوار با خلیج فارس نماینده حضور داشته باشد گفت: جام جهانی هم اسمش اسمش جام جهانی است باید همه کشورهای جهان در آن حضور یابند؟ بی دلیل پای مسائل مختلف را به فوتبال نکشیم. نفت یا هر تیم دیگری سقوط کرده بهتر است دلایل سقوطش را در درون باشگاهش جستجو کند و ریشه یابی نماید تا بتواند به لیگ برتر برگردد. من خودم نفت و مردم آبادان را خیلی دوست دارم اما دلیلی ندارد که تیمی که شانزدهم جدول شده هم مطالبه حضور در لیگ برتر داشته باشد. حتی اگر لیگ 18تیمی هم بود بازهم نفت سقوط می کرد زیرا در لیگ های قبل سه تیم آخر مستقیم سقوط می کردند. یا هواداران تیمی در لیگ یک نامه داده اند که این تیم تنها دلخوشی ماست و نگذارید سقوط کند. این حرفها را باید با مسئولان تیمتان بزنید تا 7مربی و 4مدیر عوض نکنند. ما که نمی توانیم قانون را عوض کنیم.

او در خصوص اینکه باشگاهها در بیانیه شان نوشته بودند اگر لیگ 16تیمی شود قیمت بازیکنان بالا می رود گفت: باشگاهها و مدیرانی که تا این اندازه با هم هماهنگ هستند که بیانیه مشترک می دهند لطف کنند بگویند قیمت بازیکن را چه کسی بالا می برد؟ غیر از این است که در یک رقابت و چشم و هم چشمی بین باشگاهها این موارد به وجود می آید؟ آنها همانگونه که با هم همدل شده و بیانیه داده اند همدل شوند و برای خودشان سقف قرارداد تعیین کنند. بالاخره وقتی کسی پول میلیاردی ندهد بازیکن به میلیونی قانع می شود.

منبع:سایت گل